StudentMentorApp

Mentoring binnen de culturele diversiteit van Rotterdam-Zuid heeft een wereldverbredend effect.

Amber Damen is docent en studieloopbaancoach (SLC) bij de lerarenopleiding Engels. Zij geeft het vak Mentoren op Zuid aan eerstejaars studenten. Elke week bezoekt zij met haar groep studenten het Avicenna College, een school voor voortgezet Islamitisch onderwijs.

Amber vertelt

Het Avicenna College is een bijzondere school omdat het een Islamitische school is. Veel studenten komen niet uit een grote stad en hebben geen idee hoe een Islamitische school er uit ziet. 

Wereldverbredend effect

De meeste mentees zijn juist op Rotterdam-Zuid geboren en opgegroeid. De directheid van de leerlingen kan nog wel eens pittig zijn voor de studenten. Tegelijk zie ik dat de culturele diversiteit van Zuid juist een wereldverbredend effect heeft. Ik hoop dat dat bijdraagt aan een positief beeld van Rotterdam-Zuid. 

Positieve aandacht

Tijdens het mentortraject geef ik mee aan de studenten dat positieve aandacht het belangrijkste is. De mentor heeft bij een mentorbijeenkomst echt even tijd voor de mentee. Voor de meeste leerlingen is dat heel prettig. De studenten krijgen op hun beurt een goed beeld van hoe een puber in elkaar zit. Wat zijn zijn dromen? Waar heeft hij moeite mee? Wat kan hij heel goed? En dan moeten ze uitzoeken waar de leerlingen behoefte aan hebben. Didactisch en pedagogisch worden de studenten flink aan het denken gezet. 

Win-win

De inzichten die ze in dat proces opdoen is voor hen, als toekomstige docenten, heel relevant. Sommige studenten hebben gelijk een klik met hun mentee en gaan snel aan de slag. Een student die online sneakers inkoopt en verkoopt, is een aantal bijeenkomsten bezig geweest met twee jongens om hen te inspireren: hoe pak je zoiets aan? Een enkeling heeft meer moeite met het ontwikkelen van een band met de mentee. Zo had een van de studenten een mentee die zich afstandelijk opstelde. Na een aantal bijeenkomsten zag ze in dat ze geen diepgaande doelen hoefde te stellen, maar alleen maar aansluiting hoefde te zoeken bij haar mentee door zich echt in haar te verdiepen. Een van de mooiste uitkomsten van MoZ is dat er door beide partijen geleerd wordt. En als studenten zich realiseren dat de relatie met een leerling een voorwaarde daarvoor is, ben ik zeer tevreden.”

Ik heb de kans gekregen op een internationaal congres te spreken over Mentoren op Zuid en mijn ervaringen te delen.
Sandy Koolwijk, studentmedewerker, student Lerarenopleiding Engels Hogeschool Rotterdam Bekijk het verhaal van Sandy