StudentMentorApp

De studentmentor als rolmodel

Ishany Gaffar werkt als docent en studieloopbaancoach bij de Lerarenopleiding Geschiedenis van Hogeschool Rotterdam. Ze geeft les binnen de minor Lesgeven in de grote stad en sinds 2017 geeft ze ook het vak Mentoren op Zuid. Tweedejaars studenten Geschiedenis kunnen MoZ volgen als keuzevak en worden hier speciaal voor uitgeroosterd op dinsdagochtend. “Dit doen we om de combinatie met twee dagen stage mogelijk te maken."

Ishany vertelt

Binnen de opleiding ligt de focus vooral op vakinhoudelijke en vakdidactische lessen. Er wordt weinig gedaan aan een-op-een begeleiding, iets waar je als docent in het vo wel degelijk mee te maken krijgt. Het programma is dus zeker van toegevoegde waarde voor de lerarenopleiding. Want het werken als docent is meer dan alleen een lesje draaien. 

Inzicht in eigen handelen

Een van de belangrijkste dingen van MoZ is het opbouwen van een band tussen de mentor en de mentee. Tijdens een bijeenkomst worden ook dingen besproken die spelen naast school. Studenten kunnen zichzelf de vraag stellen hoe ze kunnen helpen en wat hun rol zou kunnen zijn in een bepaalde situatie. Op die manier krijgen ze ook inzicht in hun eigen handelen. Daarnaast kunnen ze specifieke vaardigheden ontwikkelen, zoals het werken met een plan van aanpak en bijles geven. 

Een bijzonder proces

Het hele proces gedurende de twintig weken is heel bijzonder. Je ziet de studenten en leerlingen binnen komen en gekoppeld worden. In het begin kunnen de bijeenkomsten nog wat onwennig zijn, maar dat zie je gaandeweg veranderen. De studenten zijn echt een soort rolmodel voor de leerlingen, omdat ze nog dichtbij de doelgroep staan. Voor de leerlingen is het natuurlijk heel prettig om elke week iemand te hebben die komt helpen, met iets wat ze zelf hebben gekozen. Sommige studenten kiezen aanvankelijk voor Mentoren op Zuid ‘voor de studiepunten’, maar gedurende het traject blijkt het ook bij hen om meer te draaien dan om de punten alleen. Bij de afsluitende bijeenkomst hielden mentoren een speech voor hun mentees. Eén van de studenten dacht dat hij niet zoveel kon zeggen over de leerling, omdat die nogal introvert was. Toch zei hij tijdens de speech rake dingen en toverde zo een glimlach op het gezicht van de leerling. Die was echt blij met de erkenning die hij kreeg en ging na afloop spontaan naar zijn mentor toe om hem te bedanken. Dat zijn mooie momenten.”

De skills die ik heb geleerd bij Mentoren op Zuid kan ik later goed gebruiken.
Merve Ulu, studentmedewerker, student Commerciële Economie Hogeschool Rotterdam Bekijk het verhaal van Merve