StudentMentorApp

Jedidja  Zichterman is een derdejaars student van de lerarenopleiding Engels aan Hogeschool Rotterdam. In het eerste jaar volgde hij het vak  Mentoren op Zuid. 

“Mentoren op Zuid  heeft  ervoor gezorgd  dat ik  me er comfortabel mee voel om met leerlingen te  werken.  Als docent in opleiding  krijg je  een kijkje in de toekomst en  je  ziet wat er allemaal komt kijken bij docent zijn. Je geeft niet alleen les,  maar je  staat  leerlingen ook pedagogisch bij.  Door het contact met mijn  mentee  heb ik bijvoorbeeld geleerd hoe ik op een positieve manier aandacht moet geven, wat vervolgens de relatie met de leerling en ook een hele klas ten goede komt. Ik  ontdekte ook dat het belangrijk is om  te laten  merken dat je  wilt  investeren in een leerling: als leerlingen merken dat je geen vertrouwen hebt, dan vallen ze af.   Veel docenten vergeten dat ze zelf leerling zijn geweest. Leerlingen hebben het door wanneer je nep tegen ze doet en daarom is het van belang dat je open en eerlijk bent naar je leerling toe. Bij Mentoren op Zuid gaf ik mezelf bloot en deelde ik mijn ervaringen met mijn  mentee, in de hoop dat hij dat ook zou doen.”

“Bij een van de eerste bijeenkomsten vroeg ik naar de interesses van mijn  mentee. Hij vertelde dat hij veel schaakte en dat bleef  in mijn  hoofd zitten. Ik  nam  toen een keer  een schaakbord mee  uit de docentenkamer en werd drie keer keihard ingemaakt. Het bleek het dat hij op de basisschool schaakkampioen was, maar hij was gestopt  met schaken. Doordat wij een paar keer hadden geschaakt, was hij zo enthousiast geworden dat hij het weer wilde gaan oppakken.”   

“Mentoren op Zuid was een regulier vak voor mij en mijn mentee, maar deze ervaring nemen we onze hele schoolcarrière mee, ook als ik straks voor de klas sta. Vanuit de een op een ontmoeting neem ik een aantal algemene gedragsregels mee, zoals dat je als docent om jezelf moet kunnen lachen en jezelf niet altijd serieus moet nemen. Ook leerde MoZ mij, dat je best wel wat mag verwachten van je leering. In het begin kreeg ik niet veel uit mijn mentee, maar toen constateerde ik dat ik te veel dingen voor hem deed. Door af en toe een spelletje te spelen en ondertussen vragen te stellen begon hij zich meer te openen. Je moet met de flow meegaan en leerlingen de ruimte te geven om dingen in te brengen.”

Alle verhalen

Onze
partners