Het opbouwen van een band tussen studentmentor en mentee is essentieel: eerst relatie, dan prestatie.Justin Slabbekoorn, docent en studieloopbaancoach Lerarenopleiding Engels aan Hogeschool Rotterdam
Wat ik al mijn studenten meegeef is dat het heel belangrijk is om een band op te bouwen met je leerlingen. In de training die de studenten krijgen voordat ze aan Mentoren op Zuid beginnen wordt dat ook onderstreept: eerst relatie dan prestatie. Ik hoop echt dat de studenten dat meenemen naar het klaslokaal; de vaardigheid ‘persoonlijk contact maken met een leerling’ die ze bij Mentoren op Zuid opdoen kunnen ze gebruiken in de rest van hun carrière.
Daarnaast krijgen studenten de kans om zich pedagogisch verder te ontwikkelen en om te werken aan andere competenties die ze straks nodig hebben. Dat begint al met het ontdekken wat de behoefte is van de leerlingen. Op de school waar mijn studenten mentoring geven zijn de leerlingen nogal prestatie gedreven en ligt de focus dus wat meer op cijfers dan op bijvoorbeeld het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Sommige leerlingen hebben al een idee welke richting ze op willen; de studenten proberen ze met loopbaanoriëntatie dan nog een extra zetje te geven.
Het gesprek hoeft overigens niet per se over school te gaan. Vaak is er voor jongeren op Rotterdam-Zuid weinig tijd en kans voor een hobby, terwijl het wel heel belangrijk is voor pubers om iets te hebben waar ze hun ei in kwijt kunnen en waar ze plezier aan beleven. Als een mentee niet zoveel te zeggen heeft over hobby's, kan de student samen met de leerling kijken wat er nog meer is naast school en werken. Elke student en leerling haalt zo weer iets anders uit het mentortraject.
Vorig jaar had ik zelfs een student die een ‘verborgen talent’ ontdekte. Ze zette eigenhandig een fantastisch eindevenement neer. Om haar organisatorische competenties verder te ontwikkelen solliciteerde ze vervolgens als studentmedewerker. Ik heb natuurlijk een zeer positieve aanbeveling gedaan met als resultaat dat ze nu zelf studentmentoren verder helpt in een nieuw mentortraject.
De studenten zijn echt een soort rolmodel voor de leerlingen, omdat ze nog dichtbij de doelgroep staan.Ishany Gaffar, docent en studieloopbaancoach Instituut voor Lerarenopleidingen Hogeschool Rotterdam