StudentMentorApp

Werken aan talentontwikkeling levert zoveel op

Loïs Gampierakis is oud-Pabostudent en werkt nu met studenten in het mbo. “Het is winst als ik heb kunnen ondersteunen bij een ontwikkeling die een student heeft doorgemaakt.”
Je loopt zoveel potentieel mis als je niet 1 op 1 met kinderen aan hun talentontwikkeling werkt.
Loïs Gampierakis, stagebegeleider mbo Lees het verhaal van Loïs

Het is inmiddels alweer een paar jaar geleden dat ik studentmentor was, maar ik heb het nog vaak over Mentoren op Zuid. Ik beveel het alle studenten aan om te doen. Als mentor begeef je je in een andere setting dan je gewend bent en dat is super waardevol. En voor leerlingen is het fijn om individuele aandacht te krijgen, gefocust op iets wat ze kunnen. Je loopt zoveel potentieel mis door niet 1 op 1 met kinderen aan hun talentonwikkeling te werken. En dat is niet alleen voor een kind een misser maar ook voor de samenleving.

Toen ik mentor was, deed ik Pabo aan de Thomas More Hogeschool. Door Mentoren op Zuid heb ik ontdekt dat ik meer de 1 op 1 begeleiding in wilde. Ik vond het frustrerend dat ik als leerkracht in een klas niet echt zicht had op alle leerlingen en dat ik mijn leerlingen niet altijd de aandacht kon geven die ze verdienden. Daarnaast wilde ik me meer verdiepen in het doen van onderzoek naar de ontwikkeling van kinderen, dus heb ik de overstap gemaakt naar Pedagogische Wetenschappen.

Mbo

Naast mijn studie werk ik bij een detacheringsbureau en doe ik de stagebegeleiding bij eerstejaars niveau-4 studenten van het ROC Midden Nederland. Deze studenten komen net van de middelbare school en ze maken een hele belangrijke verandering door. Het is zo’n interessante doelgroep om mee te werken, mijn hart ligt nu in het mbo! Ik voer gesprekken met de studenten over dingen waar zij echt mee bezig zijn, los van schoolprestaties. Het is heel fijn dat ik nu degene kan zijn bij wie ze even terecht kunnen. Dat vind ik belangrijker dan de beoordeling voor hun stage. Ik vind het belangrijk dat ze aan het einde zeggen: “Ik heb een ontwikkeling doorgemaakt”. En als ik daar dan bij heb kunnen ondersteunen dan is dat winst.

Reflectie

Ook laat ik de studenten veel op zichzelf reflecteren. Door even stil te staan en bewust te worden van je eigen handelen, kun je veel over jezelf leren. Ik reflecteer zelf ook op mijn eigen handelen als stagebegeleider. Soms constateer je dat dingen anders lopen dan je van tevoren had gepland. Ik kies er dan voor op open kaart te spelen met een student. Mijn ervaring is dat ze er begrip voor tonen dat het even mis gaat en het juist respecteren dat je het aangeeft. Bovendien hebben studenten zelf ook ideeën over hoe hun begeleiding er uit moet zien en over het handelen van jou als mentor. Als je een goede relatie hebt opgebouwd met elkaar, dan kan je daar prima met elkaar over in gesprek. Dat draagt zelfs bij aan het bereiken van het uiteindelijke doel dat je samen hebt bepaald.

Alle verhalen

Onze
partners